Beijing : fantastisch!!! - Reisverslag uit Beijing, China van willemjan + pepijn sibbes - WaarBenJij.nu Beijing : fantastisch!!! - Reisverslag uit Beijing, China van willemjan + pepijn sibbes - WaarBenJij.nu

Beijing : fantastisch!!!

Blijf op de hoogte en volg willemjan + pepijn

03 September 2012 | China, Beijing

Beijing
Gister (zaterdag)  in een bewolkt en licht miezerig weertje in Beijing om 14.15 aangekomen. Vanaf de laatste van de 60 tunnels door de bergen zit je in de buiten sloppenwijken en dan passeer je het grootse gloednieuwe station voor al die pijlsnelle treinden rij je in nog eens drie kwartier steady state naar het mooie oude station, waar hij heel statig naar binnen glijdt/kruipt, geweldig, met voor het eerst een perron op uitstaphoogte. Wij waren om 13.00 al helemaal klaar bepakt en afscheid aan het nemen van ons mooie coupeetje met douche die ons zo mooi de laatste kilometers van onze transsiberie trip had gehost. Einde van 7913 km treinen, een fantastische belevenis  Dus toen de trein stil stond waren we er als eerste uit en zagen een meneer met een bordje met onze naam erop: uiterst comfortabel. Onze meneer die goed Engels kon was ook blij met onze snelle komst, want hij zei: het wordt zo heel druk omdat Beijing thuiskomt omdat de vakanties over zijn  Wij werden naar buiten geloodst en daar stond al een enorme crowd te wachten. Onze gids nog eens blij met de backpackers van ons (en hij geen bagage hoefde te tillen) omdat hij de auto strategies een stuk verderop (over de brug een paar straten verder) had gezet dus dat liep makkelijk. Het was drukkend warm en hij vertelde dat het vanmorgen nog 34 Gr. was maar door de regen de temp wat gedaald was naar 28: helemaal goed natuurlijk. In 3 kwartier reed hij ons in een Chineese  Cadillac-achtige limousine door het drukke maar uiterst gedisciplineerde en rustig rijdende verkeer, tig banen breed, alles perfect onderhouden naar ons hotel in de noordelijke wijk Beixinqiao een straat achter Ghoststreet. Het was druk omdat in het weekend iedereen mocht rijden ten opzichte van doordeweeks waarop per dag alleen bepaalde eindnummers van de nummerplaat mogen rijden.
Het hotel was goed (lekker airco)maar her personeel kon niet echt engels en wifi sucks helaas. We kwamen er ook achter dat een aantal site door de chinese overheid geband worden zoals en reddit en ...... Facebook!! Jammer. Heerlijk gedoucht, schone kleren aan, koffie gedronken en klaar voor de zoektocht naar de geldautomaat voor de broodnodige Yan's. Geen probleem de koers 1 op 8 en ook in China kost alles wel heel weinig ( onze avondmaaltijd met 4 grote bier kostte 132 Y= 17 euro slechts). Nog steeds onze Mao pontificaal op elk biljet.
Lekker rondgeslenterd door de kleine straatjes rond Ghoststreet waar je echt in verdwaald, dus gewoon snel de zelfde weggetjes terug nu het nog licht was en het kon
Langs alle eettentjes geworsteld en uiteindelijk om 18 uur een binnen gewandeld die een grote open keuken had.  In een presentatie boek aangewezen wat we wilden eten van een reuze vriendelijke serveerster die een stortvloed van woorden op ons losliet en wij vriendelijk lachen en wij maar wijzen  op de plaatjes. Uiteindelijk heerlijk gegeten met mooi uitzicht op de vaardige kok met koksmuts. Bij het afrekenen wilde ik een biljet van 10 Y als fooi geven, maar de serveerster keek me geschrokken aan en weigerde mmmm dus buiten het toeristische gebied is dit not done blijkbaar.
Terug in het hotel bleek dat een bewonderaarster van onze blogs ons een welkomsmand met wijn (THE Great wall wijn, een cabernet sauvignion van Chinese komaf, en chocola had gestuurd, geweldig en hoorden we dat we om 07.30 uur opgehaald zouden worden de volgende ochtend (zondag) voor onze trip naar THE great wall en het Ming gebeuren: lekkerslapendus.