Zondag 2 sep: THE Great Wall of China!! - Reisverslag uit Beijing, China van willemjan + pepijn sibbes - WaarBenJij.nu Zondag 2 sep: THE Great Wall of China!! - Reisverslag uit Beijing, China van willemjan + pepijn sibbes - WaarBenJij.nu

Zondag 2 sep: THE Great Wall of China!!

Blijf op de hoogte en volg willemjan + pepijn

04 September 2012 | China, Beijing

Zondag 2 sep: The Great Wall

Vanmorgen vroeg in de stromende regen opgestaan, lekker Chinees ontbeten met rijst en dumpling en ei en yoghurt en om 07.30 klaar voor onze gids. Na wat bellen kwam ze eraan met een minibus bij het stoplicht op de mainsstreet, 1 minuut lopen onder onze geleende paraplu.
In de bus zaten naast Lilly (very easy for all tourists) en de driver nog 6 Chinees achtigen. De gids bleef steeds engels praten ook tegen de anderen, dus hoe zit dat: Het bleken echter 2 stellen uit Amerika te zijn, California, met vietnamesche roots, die elkaar hier op de bus pas ontmoeten en onderling Vietnameeesch spraken. In California is een grote vietnamesche gemeenschap....... De andere 2 bleken 2 Brazilianen van Japanse oorsprong. Hoe kun je je vergissen op het uiterlijk !
Met hen (en natuurlijk hun Amerikaanse inslag en simpelheid) hebben we een erg leuke dag gehad.
In 5 minutes I give you  infoLmation.
Onze Lilly was een grappig meisje helemaal gek op Jade en Jadeide constant spelend met haar I-phone en elke tekst wel 4 x herhalend tot genoegen van ons allemaal om daarna haar te vragen: Lilly can you repeat please? -:)
We gingen eerst de Minggraven bekijken want volgens het YinYan principe doe je graven 's morgens want dat is Yan:... whatever.
De Ming graven zijn de graven van 13 Mingkeizers in een hoefijzer vormig dal met de tijgerrots en de draakrots als hoefijzereinde ter bewaking,  bij de muur ong 60 km noordelijk van Beijing. Enorm veel rituelen en poespas (mannen alleen met de linkervoet over de drempel onder het roepen van een kreet..zoiets als wai toe lalia..)  de graven zelf zijn op een na niet toegankelijk want je mag de keizers niet storen, maar zijn enorme door mensen (krijgsgevangen )  gemaakte ronde heuvels van zo'n 100 x 100 opp. en zo'n 20 à 30 mtr hoog mochten we helaas niet in .Toen we daar klaar waren en na alle verhalen over het hoe en waarom van Jade voor de keizers in combi met goud en zilver gingen we naar een jademuseum,/Jade verwerkingsatelier, de grootste van China met een immense uitstalling van allerlei kunstuitingen in Jade incl. een giga schip met het fotootje van Mao erin. Deze touristtrap was leuk maar de Jade niet te betalen in dit door de staat gedreven handelshuis: een ring zo'n 200 à 800 euro!!!!
We zouden om 12.00 lunchen in het museum restaurant maar om 11.15 hadden we al genoeg van de opdringerige verkopertjes die als slangen onder en boven en langs je heen gleden; zoals ook de Amerikanen in onze groep  dus gezellig gekletst. De lunch was prima en vooral veel van alles. Op weg naar een stuk van de muur, er zijn meerdere gerestaureerde stukken en die liggen ong 70 km van Beijing. Het was ondertussen stralend weer geworden wat ook de volgende dagen  zo zou blijven. Heel anders dan we verwacht hadden deze muur: De bergen boven Beijing die eindigen in de Gobi woestijn zijn high en puntig en daaroverheen is gewoon die muur gebouwd: dus bijna onbegaanbaar zulke steile stukken zitten daarin, maar enorm indrukwekkend. Bovenop waait het ook flink en is het goed koud, tegenwoordig is er een kabelbaan heen die je in 10 min brengt waar je lopend wel 1 uur overdoet als je een beetje getraind bent. Valpartijen zijn ook regelmaat op de muur vanwege de steilte. Een wandelingetje maken doe je ook niet even laat staan een marathon, dat is echt killing. Voor de rest is ie zo'n 4860  km lang........wat een prestatie toentertijd.
Na de muur hebben we het olympische dorp bezocht en een silk atelier waar ik me toch heb laten verleiden tot iets zeide-achtigs. Weer afgezet  hebben Pepijn en ik ons gefêteerd in de stad op de echte Peking eend bij een van de beste restaurants in Peking dus: we konden het niet op, we knapten uit onze broek en gingen tonnetje rond ons bedje in om half 10 al.

• 04 September 2012 - 12:08

Merel:

heel goed, slapen laten zakken