De mooie Chinese official and I. - Reisverslag uit Beijing, China van willemjan + pepijn sibbes - WaarBenJij.nu De mooie Chinese official and I. - Reisverslag uit Beijing, China van willemjan + pepijn sibbes - WaarBenJij.nu

De mooie Chinese official and I.

Blijf op de hoogte en volg willemjan + pepijn

01 September 2012 | China, Beijing

I had a click with a chinees official
Mongoolse Chinese grens
Keurig op tijd gearriveerd 7 over 7 's avonds reeds donker, maar we mogen er niet uit, paspoort ophalen en 1,5 uur later , half 9, weer terug en dan door naar de Chinese kant Erlian een ritje van een half uur. Eerst reed de trein door een lichttunnel.
Op het perron zien we een heel legertje strak in de houding klaar straks om te enteren.
Mensen in witte uniform, in blauw en in groen.  En 2 mannetjes in groen met een hele grote pet op gaan in loopas heen en weer langs de trein. Nu komen ze paspoort ophalen en een lieve groene madam gaat de cabine controleren. Het lukt haar niet om de douchedeur open te krijgen (want die hebben we op slot gedaan) en toen gebeurde het: ik pakte haar arm en har hand, ze voelde zo zacht,  en hielp haar met de deur, ze keek me verlegen aan en bedankte me en verdween schielijk. Ik heb een Chinese douanemevrouw aangeraakt!!!!!!

En nu gaan we weer terug. En weer vooruit een hangar binnen.
Naast ons op de rails de nieuwe onderstellen: we worden straks gelift en op het andere onderstel letterlijk gepind. Dit gaat geroutineerd: 6 liften per wagon, en nu worden de oude weggeschoven door de nieuwe: al met al 1 uurtje werk. Ondertussen de paspoorten teruggekregen. Nu weer alle wagons aan elkaar koppelen. Kwart voor 12 klaar en nu wachten tot vertrek 0.57.  Er is een grote winkel maar geen ATM en geen kaartbetalingen mogelijk: handig!!!!!!!!!!!!!!!!!! Maar alle Chinezen kopen in alsof het de dag des oordeels wordt.
Tegen 8 uur 's morgens wakker geworden in Datong, een grote mijnwerkersstad aan het eind van de Gobiwoestijn. Nu noordelijk naar Zhangjiakou (193 km voor Beijing) the gateway to Mongolie door de muur, door heel ander landschap: groener veel aparte bomen, smal omhoog, veel uitgesleten rivierbeddinkjes. In de verte (noordkant) met mooi weer een stukje muur te zien; verder met klei ommuurde dorpjes.
Het verschil in de transeberian: in China zijn er geen verkopertjes meer op de stationnetjes!!!
Vlak voor Beijing eten we ons laatste Mongoolse appeltje als proost op het afsluiten van de transsiberiantreinreis, 7913 km done. Nu nog 60 tunnels door het prachtige berglandschap dat Beijing omgeeft en om 14.00 we are there!!